Sunday, July 26, 2009

ZIARAH BUKA PEKUNG BN


Program ziarah saya bersama sahabat daripada Badan kebajikan Surau Mayban Kuala Lumpur begitu membekas rasa sempati dan marah hingga ke saat ini.Ada 6 buah rumah yang kami ziarahi,cuma disini saya paparkan rumah terakhir yang kami pergi tanpa teman-teman daripada Surau Mayban kerana mereka berehat di rumah Sh Ali warga Emas yang cacat penglihatan di kampung teluk Sentang Kertau.Terimakasih sahabat-sahabat..

Apa tidak simpatinya..Seorang ibu tunggal Pn Miah binti Abu Bakar 78 tahun daripada kampung Sungai ling luar,bersama anaknya zahar bin Jambi 36 tahun ,menantu dan seorang cucu hanya tinggal disebuah pondak usang bersebelahan rumah yang hendak dibina oleh anaknya.


Menurut anaknya En. Zahar bin Jambi beliau bersama keluarganya telah menetap disitu hampir setahun yang lalu.Hasratnya untuk membina sebuah rumah untuk ibu serta isteri dan anaknya tidak pernah pudar namun katanya beliau hanya menoreh getah orang sahaja.Pendapatan tidak menentu,kadang-kadang ada duit lebih boleh beli satu beg simen pun saya akan beli ujurnya sayu.


Pondok ini mempunyai dua bilik serta tempat memasak.


Disinilah tempat mereka sekeluarga mandi,sebuah perigi kecil yang bersumberkan air daripada paip yang bocor.


Disini pula sebuah perigi kecil tempat mereka mengambil air untuk dijadikan air minuman.


Sekadar menyampaikan sumbangan daripada sahabat surau Mayban yang tidak sempat untuk meneruskan XPDC Ziarah itu.



Apa tidak marahnya..Rumah Ahli Parlimen Maran Dato'Ismail Mutalib tidak sampai 200meter daripada rumah makcik miah nih..Rumah Dato ini sedang dalam proses baik pulih.mungkin kos garajnya saja melebihi daripa kos rumah yang dicita-citakan oleh saudara zahar..


Rumah makcik miah..


Apa tak marahnya..Ini pula rumah ADUN Chenor Dato Tan Aminuddin bin Ishak,jaraknya sekitar 5 batu saja daripada rumah makcik miah.mungkin kos tiangnya saja melebihi daripa kos rumah yang dicita-citakan oleh saudara zahar..

Inikah dasar BN yang kata hendak bela rakyat tu..tidak mampu lagi untuk saya menulis tentang keluarga ini..hingga saat ini, saya betul geramkan pemimpin-pimpin BN yang pandai berlakon mengalahkan pelakon hindustan didepan orang ramai..kamu jawablah nanti didepan mahkamah Allah..


Memandang dengan penuh harapan ketika kami pulang..moga-moga ada sinar Insyaalah.

2 comments:

Suhaimi Y said...

Tahniah Ustaz...

abgBro said...

1Malaya rumah sendiri didahulukan...

masehhh!