Tuesday, January 26, 2010

Pemimpin UMNO Dah lama pertikai Undang2 Islam...

Tahniah JAKIM ,tapi apa boleh buat buku ini memang sesuai dengan perjuangan UMNO yang telah lama mempertikaikan undang-undang Islam.Nasihat JAKIM amat baik.membaca pun kita kena berhati-hati,apatah lagi kita berjuang dengan kumpulan yang mempertikai dan tidak mahu pakai undang-undang Islam ni..pakat2 tukar kali ni..


-------------------------------------------------------------------------------------

Jakim: Waspada bacaan bercanggah syariat Islam
Jan 26, 10 9:00pm
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menghormati keputusan Mahkamah Tinggi membatalkan pengharaman buku "Wanita Islam dan Cabaran Terhadap Fahaman Islam Yang Melampau" tetapi menegaskan ia juga bertanggungjawab memberi penjelasan mengenai kesalahan dalam mana-mana buku yang diedarkan di pasaran.

Ketua pengarahnya, Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz berkata buku tersebut boleh menimbulkan keraguan dan kegelisahan awam.

Menurutnya, kandungan buku itu didapati bercanggah dengan Garis Panduan Penapisan Bahan-Bahan Penerbitan Berunsur Islam yang dikeluarkan jabatan itu pada tahun 1996.

"Beberapa kesalahan yang jelas telah ditemui," katanya dalam kenyataan hari ini.

Katanya, antara kesalahan yang jelas termasuklah mengatakan Undang-undang Keluarga Islam dan Jenayah Syariah bersifat menghukum dan mendiskriminasi wanita dan Pindaan Undang-undang Keluarga Islam dikatakan berat sebelah.

Buku itu turut mempertikaikan Institusi Fatwa dan larangan berbicara soal agama di kalangan mereka yang bukan ahli agama, serta mengutarakan idea pentafsiran semula ayat Al Quran khususnya yang "gender bias", katanya.

Wan Mohamad berkata buku itu telah diteliti, disemak dan dibentangkan dalam Jawatankuasa Penapisan Bahan-Bahan Penerbitan Berunsur Islam yang dipengerusikan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria.

"Sehubungan itu, saya menasihati semua umat Islam di negara ini agar berhati-hati terhadap sebarang bacaan yang mengandungi unsur-unsur yang bercanggah dengan syariat Islam," tegasnya.

Beliau berkata sekiranya terdapat keraguan dalam bahan-bahan penerbitan berunsur Islam, penulis, penerbit dan umat Islam serta masyarakat awam juga perlu merujuk buku-buku garis panduan yang diterbitkan oleh Jakim.

Ia termasuk merujuk kepada Garis Panduan Bahan Penerbitan Bercetak dan Audio Visual Berhubung Dengan Unsur-unsur Yang Bercanggah Dengan Akidah Dan Amalan Ahli Sunnah Wal Jamaah.

- Bernama-

Pengharaman buku Sisters in Islam ditarik balik
Hafiz Yatim
Jan 25, 10
4:04pm
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menarik balik pengharaman buku 'Muslim Women and the Challenge of Islamic Extremism' yang dikuatkuasakan lebih setahun setengah yang lalu.

Buku berkenaan diedit oleh pakar sosiologi dari Institut Pengajian Antarabangsa, Universiti Kebangsaan Malaysia, Professor Norani Othman dan diterbitkan untuk NGO, Sisters in Islam (SIS).

Buku berkenaan adalah kumpulan esei nukilan aktivis dan para intelektual antarabangsa. Ia diharamkan oleh kementerian dalam negeri pada 31 Julai 2008 atas alasan ia boleh mengugat ketenteraman awam.

Ia juga dikatakan boleh menyebabkan kekeliruan di kalangan umat Islam, khususnya wanita.

Dalam penghakimannya, petang tadi, hakim Mohamad Ariff Md Yusof berkata dia gagal melihat bagaimana buku berkenaan boleh menganggu ketenteraman awam seperti yang didakwa.

"Buku berkenaan berada di pasaran sejak 2005 tetapi hanya diharamkan pada 2008," kata Mohamad Ariff.

"Lagi
pun, hanya tujuh daripada 215 muka surat yang didakwa boleh memudaratkan."

Dalam reaksi spontan, Norani berkata penghakiman itu adalah berita baik bagi kebebasan berakademik.

"Buku itu tidak menyentuh prinsip Islam tetapi mengenai undang-undang keluarga Islam dan undang-undang jenayah Syariah." katanya.

Hampir separuh daripada 3,000 berkenaan telah terjual sebelum ia diharamkan.

3 comments:

azzraf said...

assalamualaikum,saya tidak bersetuju dengan tajuk ini.setahu saya dan pada hemat saya,tidak pernah saya mendengar pemimpin UMNO pertikaikan undang2 islam ini,dan tiada sebab kenapa UMNO,perlu berbuat demikian.kenapa UMNO sering dipersalahkan?adakah hari ini PAS telah melaksanakan segalanya mengikut ISLAM?KENAPA TIDAK dilaksanakan undang2 ini di negeri2 yang telah jatuh ketangan pembangkang.buat la,sekurang2nya ada contoh yang baik yang mungkin kta boleh melaksanakannya secara menyeluruh.saya tidak nampak kenapa PAS tidak mampu melaksanakannnya.jangan lah disebabkan kan kita berlainan fahaman dari segi politik,PAS nak menjatuhkan hukum pada UMNO.sesungguhnya ALLAH itu MAHA MENGETAHUI....

Pelawat Bumi said...

Renung2kan lah ucapan pemimpin UMNO ni:

(Kenyataan Tun Dr. Mahathir kepada wartawan pada 3hb Mac 1994 di Nilam Puri, Kelantan Darul Naim): Hukum rejam kepada penzina adalah primitif

(Kenyataan Najib Razak pada 20hb April 1983 kepada para wartawan): Negara akan huru-hara sekiranya undang2 Islam dilaksanakan -

azzraf said...

macam mana pula dengan lim kit siang,dan karpal singh yang secara terang terus menolak agama islam di malaysia ini.itu aalah satu fakta yang cukup jelas.adakah dengan kenyataan itu bermakna satu hukuman telah dijatuhkan kepada UMNO?bagaimana dengan isu2 yang berkaitan dengan agama islam hari ini yang terlalu banyak dikritik oleh bukan islam,adakah PAS menjawab segala persoalan tersebut?