Thursday, October 1, 2009

Bahaya Menanti Penduduk Di Simpang Kg. Kabut

Kematian akibat kemalangan jalanraya sepanjang ops sikap xx ,ketika sambutan hari raya baru-baru ini wajar diberi perhatian.Angka kematian yang mencatatkan 210 orang telah mengalahkan kematian akibat H1N1 yang kekal 77 orang.

Seringkali bila bercakap soal kemalangan , penguna jalanraya akan dituduh cuai,tidak bertimbang rasa dan sebagainya.Apakah pihak kerajaan tidak langsung bersalah dalam soal ini?

Keadaan jalan berlubang, beralun ,tiada tanda persimpangan,jalan sempit,jambatan sempit ,papan tanda mengelirukan pengguna dan banyak lagi faktor penyebab berlaku kemalangan yang menjadi tanggungjawab pihak kerajaan untuk menyelesaikannya.


cerita 1: Penduduk Awah Indah,kg. Kabut ,Jalan Panjang, dan sekitarnya terdedah kepada bahaya ketika keluar masuk mengunakan persimpangan Kg.Kabut.Tanda 'diveder crossing'yang berada tepat dipersimpangan tersebut menandakan penguna jalanraya tidak dibenarkan membelok ke persimpangan kabut sekiranya daripada arah Temerloh,dan juga tidak boleh membelok ke arah Maran jika keluar daripada persimpangan tersebut.

Keadaan ini menyukarkan penduduk kampung yang sentiasa mengunakan persimpangan tersebut untuk keluar masuk.Sekiranya berlaku kemalangan penduduk kampung akan berhadapan dengan kesalahan melanggar undang-undang jalanraya.

pemandangan daripada arah Temerloh jelas menunjukan garisan berkembar dan diveder crossing yang menandakan tidak boleh masuk.Timbul persoalan apakah penduduk terpaksa masuk dulu ke Pusat Perhidmatan Pekan Awah kamudian mengambil jalan daripada arah Maran untuk masuk ke Kg.Kabut.


Pandangan daripada arah Maran menunjukan 'diveder crossing'tepat dipersimpangan Kabut.Macamana pula penguna yang hendak keluar ke arah Maran adakah mereka perlu keluar kearah Temerloh dulu?

Menurut seorang penduduk yang ditemui En.Mustafa bin Daud 53tahun yang merupakan seorang pemandu lori berpengalaman berkata "jika berlaku kemalangan dilaluan tersebut penduduk tidak dapat dilindungi oleh undang-undang kerana tiada tanda masuk persimpangan yang dibenarkan,dan tidak mustahil kalau melibatkan kematian akan dikelaskan seumpama 'mati katak'.


Hj. Husain bin Mat Nor 72 tahun berharap satu kajian dibuat oleh pihak berwajib bagi memastikan keselamatan penguna yang mengunakan persimpangan tersebut.

No comments: